zaterdag 4 juni 2016

Emedi spettert op het Europarkfeest



De Georgische kinderdansgroep Emedi heeft op het Europarkfeest met een spetterende dansvoorstelling de harten van het publiek gestolen. Uitgedost in traditionele kleding, dansen vijftien kinderen van 6 tot 12 jaar met volle overgave verschillende folklorische dansstijlen.

Het harde tromgeroffel waarop de jonge dansers hoog in de lucht sprongen en als tornado's over de vloer bewogen, nam het publiek mee in een pakkende oorlogsopvoering. De liefde als thema was ook sterk voelbaar in de harmonieuze bewegingen van de dansgroep en het liefdespaar.

Barbara (10 jaar) de vertolkster van de liefdesdans, danst al twee jaar bij Emedi  ‘De Georgische dans is heel belangrijk voor mij, als ik aan het dansen ben dan denk ik aan mijn moederland Georgië. Het is een deel van mijn leven.’

De meeste kinderen van de dansgroep zijn in België geboren, maar als ze in Georgië op vakantie zijn, dan zijn de mensen daar altijd blij verrast over hun danskunsten, zegt Khatuma de organisatrice. Imedi, wat in  het Georgisch hoop betekent, bestaat sinds 2006 en is opgericht om de kinderen kennis te laten maken met dat stukje cultuur en gewoontes van hun ouders. ‘De Georgische dans voor de kinderen, is onze Imedi voor de toekomst.’ 


Geschreven door EM-reporter Meream