woensdag 29 juni 2016

Mijn Ramadan

Wat is Ramadan?
Ramadan is voor de meeste moslims een mooie periode, waarin we een maand lang vasten, dus niet eten en drinken. Samen met mijn familie doe ik mee aan de Ramadan.

Waarom doen we Ramadan?
We doen Ramadan omdat er mensen in armoede leven die vaak niets kunnen eten en drinken. Dus wij vasten om te voelen, hoe het voelt om zonder veel eten en drinken te leven.

Wat is Iftar?
Iftar is het moment wanneer we bij zonsondergang het vasten verbreken. Meestal begin ik met een dadel en dan een glas melk(shake). Als de maag een beetje is aangepast, na zoveel uren niet gegeten te hebben, beginnen we met het avondmaal. De Harira, een kom soep, als voorgerecht en dan de gerechten en de extra's. 

Ontbijten?
Ontbijten doe ik tijdens de Ramadan meestal om half drie ‘s nachts, net voordat de zon op komt. Ik wordt dan wakker gewekt om te eten, maar vaak ben ik nog erg moe en slaperig. Na het ontbijten duik ik snel mijn bed in, om verder te slapen. 

Waar doen we Ramadan?
Ramadan kan je overal doen, waar je ook bent.  Bijvoorbeeld bij: familie, vrienden, op school, op het werk…. Het leven gaat gewoon door..

Wie doet er Ramadan?
De meisjes doen aan Ramadan vanaf dat zij hun regels krijgen. Van de jongens weet ik het niet.

Wanneer doen we Ramadan?   
Dit jaar is Ramadan op 6 juni begonnen en eindigt op 6 juli. Wij hebben dan, elke dag van zonsopgang tot zonsondergang niet gegeten en gedronken.

Maar als Ramadan eindigt..
Dan begint het Suikerfeeeeeeeeest!!!!

Het Suikerfeest duur drie dagen lang... We vieren samen met familie en vrienden het einde van de Ramadan. Ook is het belangrijk dat arme mensen mee kunnen vieren en genieten, dus delen de rijkere hun rijkdommen met de armen. Het feest heet Suikerfeest omdat er veel zoette hapjes en gerechten worden voorbereidt. De kinderen krijgen dan ook véél snoepjes mmmmmmm!!
Groetjes van EM-reporter Youstra